Taalmissers

Hoi allemaal, daar ben ik weer hoor. Ik ben Richard Dam van Dam Grafische Afwerking en wil deze keer even stilstaan bij onze Nederlandse taal. Tenminste het gebruik daarvan.

Ik denk dat iedereen wel eens in kranten of op internet dingen tegenkomt die niet helemaal goed geschreven zijn. Dat kunnen dan kleine schrijfmissers zijn of gewoon grammaticaal niet helemaal correct zijn. Door de snelheid waarin we tegenwoordig boodschappen willen doorgeven, ontkom je daar bijna niet aan.

Maar onlangs kwam ik een reclame tegen die echt gewoon niet goed was. Dat is deze.

Daar staat: “Voorbereid de feestdagen in met Hudson’s Bay”. Misschien ben ik een zeur aan het worden, maar ik vind dit echt te ver gaan. Ik begrijp dat heel veel mensen gebruikmaken van Google vertalingen, doe ik ook, maar in deze vorm – reclame – mag je best wat zorgvuldiger zijn.

Denkend aan alle vertalers, tolken en mensen die Nederlands gestudeerd hebben, voel ik een soort van plaatsvervangende schaamte. Helemaal met dergelijke ‘kopregels’ is een goed pakkende tekst nodig. Dit bekt ook niet.
En irritant vind ik het ook niet, want de reclame is wel bij me blijven hangen daardoor. Dus op zich is het doel geslaagd.

Maar laten we de Nederlandse taal niet misbruiken om te blijven hangen bij toekomstige klanten. Doe gewoon irritant of huur een mafkees in om iets raars te zeggen/doen. En een vertaler!

Ik wens Hudson’s Bay heel veel succes toe, net als iedereen in het nieuwe jaar 2018. Maak er wat van en wie weet komen we elkaar binnenkort wel tegen.

Dag…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *